De staking zou ook voor Nederland vervelende gevolgen hebben gehad.
De rechtbank wees op de ernstige schade die de staking de economie zou
berokkenen. De machinisten hadden eerst het goederenvervoer willen
stilleggen en later ook mogelijk het vervoer van passagiers. Het verbod van
de rechtbank duurt voorlopig tot 30 september. De machinistenvakbond GDL
gaat in beroep tegen de beslissing.
De leden van GDL stemden maandag in grote meerderheid in met de staking. GDL
eist een loonsverhoging van 31 procent voor zijn leden.
Deutsche Bahn bereikte eerder met twee andere en grotere vakbonden een
akkoord over een loonsverhoging van 4,5 procent plus een eenmalige uitkering
voor al het spoorwegpersoneel. Maar de machinisten willen als aparte
beroepsgroep worden gezien.
De Nederlandse Spoorwegen en de verladersorganisatie EVO spraken eerder deze
week hun zorgen uit over de gevolgen van de geplande staking voor het
personen- en goederenvervoer tussen Nederland en Duitsland.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl